15/06/2020

Hoteloví hrdinové, aneb zakladatelé Hero Hotel

Zakladatele Amazing Places Petra Kotíka a Martina Blažka ze společnosti Mevris svedla dohromady touha pomáhat. Společně spustili projekt Hero Hotel jako poděkování záchranářům v první linii. 

Co vás svedlo dohromady?

Petr Kotík: V rámci Amazing places budujeme revoluční věc – online rezervační systém, který pro nás Martin dělá. Řekli jsme si, že nazrála doba na přímou rezervaci z našeho webu.

Martin Blažek: Naše společnost Mevris chtěla pro Petra něco udělat a jemu se to hodilo. Ke konci června bychom měli spouštět betaverzi rezervačního systému a během čtrnácti dnů bychom měli přidat první hotely.

CHTĚLI JSME DÁT NÁRODU VĚDĚT, ŽE V TĚCHTO HOTELECH JSOU LIDÉ, KTEŘÍ CHTĚJÍ POMÁHAT. MÁM SPOUSTU PŘÁTEL V NEMOCNICÍCH, OD KTERÝCH JSEM SLÝCHAL, ŽE TOHO MAJÍ HODNĚ. TAK JSME NABÍDLI HOTELŮM, ABY TYTO PRACOVNÍKY UBYTOVALI.“

Jak vznikl projekt Hero hotel?

Petr Kotík: Martin mi zavolal, jestli se nechci zúčastnit zajímavého projektu Zachraň hotel. Tak se to původně jmenovalo a mně se to strašně líbilo. Hledali jsme tedy nejlepší cestu k pomoci. Martin to začal se svým týmem tvořit a dělat web. Pak jsem Martinovi zavolal já a měl jsem podobný nápad a ty dvě myšlenky jsme dali dohromady a propojili se. Bylo to o tom, jak pomoci v první fázi lidem, kteří potřebovali azylové bydlení kvůli rodině nebo práci, a přitom využít kapacit hotelů.

Martin Blažek: Ono to mělo několik rovin. Mezi hotely se začala šířit panika a naši klienti propadali beznaději. To samé probíhalo u nás, a tak jsme se začali smiřovat s nějakou tou těžkou prognózou. Pak jsme zjistili, že ty hotely dělají skvělé věci v rámci lokálních komunit a nezištně využívají svých prostorů a kapacit. Tak jsme si řekli, že jak  zachraňujeme pivo a hospody, tak bychom měli také zachránit hotely. Chtěli jsme dát národu vědět, že v těch hotelech jsou lidé, kteří chtějí pomáhat. Mám spoustu přátel v nemocnicích, od kterých jsem slýchal, že toho mají hodně. Navrhl jsem jim, že pokud se bojí domů, protože například žijí v několikageneračních domácnostech a v práci nemají dost ochranných pomůcek, mohli by se ubytovat v hotelech. Nabídl jsem hotelům, aby ubytovávali tyto pracovníky, a tím jim dal v této komplikované době smysl.

Jak bude Hero Hotel pokračovat?

Petr Kotík: Tato situace a dopady na cestovní ruch neskončí za měsíc, ani koncem léta, a jsou tu ještě obavy z dalších vln, které můžou znamenat, že se lidé opět zavřou doma a nebudou cestovat. Myslím, že to bude trvat rok až dva.  Řekli jsme si s Martinem, že by byla škoda, když ten projekt začal přirozeně s nabídkou nouzového bydlení, v tom nepokračovat. Ta myšlenka, že hotely, které samy potřebují pomoct, pomáhají jiným, byla skvělá. My jsme tomu dali vizuální identitu Hero Hotel a v tomto projektu chceme pokračovat i v dalších letech a máme za to, že to bude fungovat a bude to mít celonárodní dopad. Je tu velká šance, že Hero hotel může pomáhat lidem dlouhou dobu.

Martin Blažek: Zatímco Amazing Places jde po místech, která mají nějaký genius loci, projekt Hero Hotel je komplementární na úrovni nějaké spirituality. Jde o to, že hotely, které na tom participují, nemusí být úplně amazing places, ale zato udělaly nějakou amazing věc pro lokální komunitu. A tenhle přesah je to, co mě na tom hrozně baví. S Amazing places se to perfektně doplňuje. Najednou se vám stýkají dohromady skvělá místa, která vedou skvělí lidé, co dělají skvělou práci. A my bychom chtěli dát právě z druhé strany hostům další možnost, jak se podívat na cestování. Cestování není jen o tom, že jedu někam a tam strávím dovolenou, ale když už tam jedu, tak tam jedu s nějakým smyslem. Tímto se snažíme cílit na to, co rezonuje ve společnosti, což je vlastně ten program víkendů zdarma. Například doktoři, kteří jsou málo odměňováni, jsou zvyklí, že jim společnost tleská, nosí bonboniéry a nic víc za to nedostanou. Nám to ale nepřijde úplně správné. Takže je oslovujeme s tím, ať se zúčastní projektu Hero Hotel a dostanou od nás jako poděkování pobyt zdarma. Hotelům to dá dobré jméno a udělá jim to radost. Má to velký přesah.

Jak mohou lidé, kteří se chystají na dovolenou, pomoci ubytovacím zařízením v rámci Hero Hotel?

Petr Kotík: Já si myslím, že pro lidi, kteří se budou rozhodovat, že pojedou do nějaké lokace, bude důležitější, než jestli má fitness a podobně, jak ten či onen hotel přistupuje k odpovědnosti vůči společnosti. Dlouhou dobu se v rámci cestovního ruchu řešila udržitelnost a spousta lidí nevěděla, jaký tomu dát ten správný obsah. Tím, že je otevřená krize ve společnosti, je příležitost k tomu, aby vznikaly zajímavé projekty, a Hero Hotel je jedním z nich. 

Martin Blažek: Lidé mohou pomoci tím, že se v těchto hotelech ubytují, využijí jejich služeb a ocení tak lidi, kteří tam pracují a pomáhají ostatním.

Děkujeme za příjemný rozhovor s magazínem Essence. Celý článek si můžete prohlédnout ZDE.

Text: VERONIKA HONG, foto: ONDŘEJ KOŠÍK