Skryté krásy Středních Čech

10. srpna 2020
Náhledová fotografie v záhlaví stránky. Obrázek je součástí struktury webu a může se vázat k obsahu.

Na elektrokole po středních Čechách? Žádný problém. Jako jeden z mála krajů je ovšem ten Středočeský z velké části pouze mírně zvlněný nebo rovinatý, alespoň na severu a východě, takže na žádné tisícimetrové vrcholky šlapat rozhodně nebudete muset. A když to rozjedete na elektrokole, užijete si spanilou jízdu! Půjčte si jedno takové v showroomu Kolovny.cz, kterou najdete hned vedle pražské zoo. Pro e-bike je dobré zastavit se již den před výletem a druhý den ráno pak odstartovat už bez zdržování a se vší parádou!

To, že vyrážíte na elektrokolový výlet a budete sedět v sedle a dupat do pedálů, neznamená, že byste museli bydlet v nějaké špeluňce, kde večer jen padnete do postele. Naopak, dopřejte si za odměnu trochu luxusu. Tentokrát jsme pro vás vybrali Savoia Castle ve Škvorci. Z centra Prahy to je jen 25 kilometrů, takže proč nezačít tam?

PO SNÍDANI START

Ráno posnídejte v zahradě bohatý talíř plný vajíček, lokálního sýra a šunky, jedno espresso na povzbuzení a vydejte se na cestu. Tentokrát to bude dlouhé, trasa má totiž necelých devadesát kilometrů. Ale s elektrokolem to zvládnou levou zadní i rekreační cyklisté. Ze zámku Savoia se napojte na Tyršovu ulici, kterou dojedete do obce Přišimasy. Zprvu je to sice po hlavní silnici, ale jen dva kilometry. Na rozcestí odbočte doprava do ulice Jana Čermáka, ze které se za pár metrů napojte doleva do Horákovy, cyklostezka značení 8210, SOS. Cestou minete Klepec, lesnatý vrch se skalními útvary. Zajímají-li vás přírodní památky tohoto druhu, seskočte z kola na pár minut a v klidu si to projděte. V obci Limuzy sjeďte na rozcestí vlevo na 8211, SOS, ze které od-bočíte až v Rostoklatech, a to na trasu 8209. Poté pojedete příštích skoro 22 kilometrů až do Milčic. Skoro bychom se vsadili, že se cestou lehce zdržíte. Povede vás to kolem celé řady lákadel, která stojí za pár minut zpoždění. Za Břežany se nachází Lom Chrástnice, kde se můžete v létě zchladit. Moc lidí tu nepotkáte, takže to, že nebudete mít plavky, nikomu vadit nebude. Pojedete také přes Kounice, kde se pokochejte překrásně zrenovovaným kostelem sv. Jakuba Většího nebo se osvěžte půllitrem kounického ležáku přímo v pivovaru.

SMĚREM K LÁZEŇSKÉMU MĚSTU

V Milčicích na rozcestníku, po třiceti kilometrech od startu, odbočte vlevo na trasu 0124. Poté dojedete až do Kostelní Lhoty příjemnou okrskovou cestou, takže se můžete v klidu i kochat okolím. Do Pískové Lhoty pojedete po silnici II. třídy, po třech kilometrech vás budou ukazatele svádět doleva a do Poděbrad dojedete už klidnou alejí. Jakmile přejedete most přes Labe, sesedněte z kola a užijte si lázeňské město v celé jeho kráse. Projděte se podél řeky pod renesančním zámkem, dejte si na náměstí zmrzlinu, a hlavně nezapomeňte korzovat po lázeňské kolonádě. Do Poděbrad jste ujeli něco přes 40 kilometrů, což znamená, že jste v polovině. Pokud vám vyhládlo, na kolonádě je celá řada restaurací, kde skvěle vaří. Na českou klasiku si zajděte do restaurace Náš hostinec, který svým konceptem připomíná pražské Lokály. Máte-li ale chuť na italskou kuchyni nebo byste si s chutí dali mořské plody, u kterých chcete mít jistotu, že budou čerstvé, zastavte se v podniku La Mamma Cucina. Podnik patří stejnému majiteli jako Náš hostinec. Teď v létě mají venkovní terasu, tak budete mít pod dohledem i svá elektrokola. Restaurace je součástí hotelu Mamma’s Boutique, takže máte rovnou tip na příští ubytování. Cokoliv, po čem v jídelním lístku sáhnete, bude dobrá volba. My doporučujeme domácí pastu s krevetami nebo slávky na kořenové zelenině.

DALŠÍ ŠTACE – RYBÁRNA

Snad budete mít štěstí a bude vám přát počasí. Po obědě vás totiž čeká jedna z nejhezčích částí cesty. Vraťte se zpět k Labi a po cyklostezce 2, EV4, Labská, která vede podél řeky, jeďte směrem na Nymburk. Za hezkého počasí tu proudí davy cyklistů, ale Václavák to ještě není. V Nymburce vás přivítají monumentální hradby, původní opevnění města ze 13. století. Pod hradbami se stavte na jedno Postřižinské pivo ve venkovním bistru na Rybárně. Nymburáci se tu pravidelně scházejí nad dobrým jídlem a pitím a pro mnohé to je srdeční záležitost. Až ozkou-šíte místní speciality, vydejte se dál podél Labe a na druhou stranu řeky si chyťte přívoz. Ještě donedávna tu stála lávka, jelikož však byla z dílny stejného architekta jako ta v Troji, nechalo ji město raději strhnout. Až přeplujete přívozem, vydejte se podél Labe po cyklostezce 0019. Minete zahrádkářskou kolonii Komárno, kde chovají koně, a dojedete do obce Písty. Na návsi stále pokračujte po značené cyklotrase, směrem na Hradištko. Za autobusovou zastávkou v Hradištku odbočte směrem na Kersko. Vše je tu přehledně značené, neztratíte se. A kdo by neznal bydliště jednoho z nejvýznamnějších českých spisovatelů Bohumila Hrabala? Jeho nejslavnější film Slavnosti sněženek pochází z této chatařské osady. Mimochodem, ke kterému týmu se přikláníte? Se šípkovou, nebo se zelím? Ikonická hájenka tu stojí dodnes a stále tu perfektně vaří. Místo na další porci hlavního jídla vám asi nezůstalo, dejte si tedy alespoň kynuté lívance s borůvkami. Je to slast.

STÁČÍME SE K CÍLI

Teď už cesta povede zpět do Savoia Castle. Z Hájenky pokračujte rovně po NS Bohumila Hrabala, ze které se po pár metrech napojte vpravo na alej č. 3. Ta se stáčí znovu vlevo a následně po ní pokračujte až do Velenky. Rovně dojedete do Chrástu, kde na rozcestí odbočte vpravo na trasu 8209, po které jste sem přijeli dopoledne. Přes Kounici a Černíky dojedete do Břežan. Do cílové rovinky to vezměte ještě oklikou, ať máte malou změnu. U obecního úřadu se nenapojte vlevo, odkud jste přijeli, ale vpravo na trasu 8211A, SOS. Cesta vás povede přes Tuklaty až do Úval. Z ulice 6. května uhněte do Dvořákovy ulice nebo chcete-li na Městskou naučnou stezku Úvaly. Kus vás to povede po silnici II. třídy, ale nebojte se, dlouho to trvat nebude a zase se uklidíte do bezpečí. Jakmile budete přijíždět do Škvorce, minete po pravé straně Statek u Prahy, další kouzelné místo. Doporučujeme se tu druhý den zastavit při odjezdu na oběd. V restauraci Pavlač si zakládají na kvalitních surovinách, které často pocházejí z domácí produkce. Co sami nezvládnou vypěstovat a vyrobit, odebírají od lokálních farmářů a producentů.

A JSME DOMA!

Na zámek Savoia je to už co by dup, ani ne půl kilometru. Ujeli jste takřka devadesát kilometrů, což je s asistencí motoru ještě stravitelná štreka. Takže se hned nesvalíte vyčerpáním do postele, ale užijete si veškeré aktivity, které vaše ubytovací místo nabízí. Užijte si odpočinek u venkovního přírodního bazénu a zajděte si na večeři, kterou vám připraví sami majitelé. Vyberte si klidně české menu, za zkoušku však stojí to italské. Majitelé pocházejí z Florencie, takže kvalita jídla je zaručena. Kombinují domácí zeleninu s bylinkami a to vše pak jistí ještě vybraná vína. Jste-li spíš pivaři, vyzkoušejte klidně degustaci piv z místního mikropivovaru Libertas.

Tak vidíte, na dostřel metropoli, a takový zážitek a skvělý výlet!