"Češi stylovou dovolenou chtějí," říká v rozhovoru pro Forbes Petr Kotík
Každý rok je přelomový, poslední byl nejpřelomovější ze všech. Přesně takovými slovy popisuje uplynulých dvanáct měsíců Petr Kotík, zakladatel a investor Amazing Places – platformy, která sdružuje kouzelná místa pro stylovou dovolenou.
Ačkoli uplynulý rok byl pro cestovní byznys další těžkou zkouškou, Petr Kotík si ani v nejmenším nestěžuje. Jeho projektu, který na Facebooku sleduje přes čtvrt milionu lidí a dvě stě tisíc na Instagramu, se dařilo.
Po inspiraci kouzelnými, stylovými místy od roubenek v horách přes moderní apartmány až po top hotely s pětihvězdičkovým servisem Češi (a nejen ti) touží.
„Téměř neustále nám roste sledovanost, pohybujeme se teď okolo milionu návštěv měsíčně,“ říká Petr Kotík, který svůj projekt rád přirovnává k cukrárně – člověka zaujme nejdřív jedna věc, která ho na web přivede. A pak na něm dlouho zůstává a kochá se i dalšími „zákusky“, než si vybere ten svůj.
Zásadní ale je, že Amazing Places nově dokáže těchto četných návštěv i byznysově využít. „Po pěti letech jsme kompletně přestavěli náš web a hlavně jsme poprvé stránky udělali s vlastním rezervačním systémem,“ dodává iniciátor Amazing Places, kterému zapojená ubytování platí měsíční poplatek za členství.
Zatímco dřív sice na jeho stránkách lidé hledali inspiraci, kam vyrazit na dovolenou nebo třeba na víkend, samotnou rezervaci si museli zařídit jinde. Od letošního léta to jde přímo na jejich stránkách a díky tomu mají Kouzelná místa další zdroj příjmů.
Kotík tak čeká, že jeho podnik, ve kterém pracuje naplno 12 lidí a s dalším tuctem spolupracuje externě, letos přesáhne v tržbách hranici padesáti milionů korun. Příští rok má být ve znamení až dvojnásobného růstu. Firma čeká tržby okolo sto milionů korun.
Pomoct tomu má i ráznější vykročení Amazing Places za hranice Česka. Na jeho stránkách sice už nějakou dobu jsou také kouzelná místa z Rakouska a Slovenska, nově má ale přibýt i Polsko a časem také Německo.
A třeba na zmíněném Slovensku letos rozjeli vlastní kancelář, která má rozvoji Amazing Places u našich východních sousedů pomoct. Kotík totiž klade velký důraz na osobní prožitek, na to, jakou má místo – ať už hotel nebo chalupa – atmosféru. „A to na dálku nezjistíte,“ dodává muž, který sám navštívil okolo tří stovek prezentovaných míst.
Dnes jich je ve výběru 400 a z víc než 90 procent je tak naplněná kapacita, kterou si autor projektu stanovil. „Díky tomu vzniká plánovaný tlak na kvalitu, nemůže tam být každý,“ říká Kotík, který chce ročně nejméně desetinu míst obměňovat – jednak proto, aby lidé měli pořád co nového objevovat, a za druhé i proto, že, jak říká, u nás vznikají neustále krásná nová místa.
K většímu růstu má pomoct ještě jeden krok, který je téměř před spuštěním. Od ledna se rozjedou stránky Amazing Places také kompletně v angličtině. Díky tomu by je mohli v mnohem větší míře využívat i zahraniční cestovatelé, kteří míří třeba do Česka nebo dalších zapojených zemí.
Těch zřejmě časem ještě přibude, kdy a jakou formou se to stane, zatím ale není jasné. „Ozývají se nám lidi z Evropy i ze světa, že by s námi chtěli spolupracovat. Teď řešíme, jakou cestou se vydat a jestli třeba dělat franšízy nebo pobočky v jednotlivých zemích,“ dodává Kotík.
Sám se postupně chce z aktivního denního řízení podniku trochu stáhnout. Svou energii v posledním roce upřel i do dalšího nového projektu, tištěného lifestylového čtvrtletníku Amazing.
„Jsme silní v digitálním prostředí, ale moc jsem chtěl vyplout i mimo něj a letos se to konečně povedlo. Nakonec tam je Amazing Places vidět ještě míň, než jsem plánoval, ale jsem za to rád,“ říká muž, který kromě projektů okolo Amazing Places provozuje se svou manželkou i dva hotely v centru Prahy.
Na ty dolehla pandemie a omezení cestování stejně jako na ostatní podniky v hlavním městě dramaticky. Přesto se Kotík do nového roku dívá s (opatrným) optimismem. „Věřím, že na Velikonoce se to zlomí a začne se to zase zlepšovat. Musí,“ usmívá se Petr Kotík.
Pavla Francová / Forbes.cz