Objevujeme ČR na kole

28. April 2020
Preview photo in the page header. The image is part of the site structure and could be connected to the content.

Infrastruktura služeb cestovního ruchu v tuzemsku nabírá čím dál tím víc na obrátkách a vznikají v rámci ní nové kreativní koncepty, často postavené na silných základech tradice, avšak v moderním hávu. Tak si užívejte víkendy v pohybu, plné mentální relaxace, a  nepřestávejte objevovat. Možností je spousta! Budete překvapeni, kolik zážitků si dovezete zpět.

ČESKÉ ŠVÝCARSKO

Doporučená cyklotrasa: HORNÍ CHŘIBSKÁ — RYBNIŠTĚ — KARLOVA VYHLÍDKA — VÁPENKA — KAMENNÁ HORKA — KRÁSNÝ BUK — DLOUHÝ DŮL — VLČÍ HORA — KYJOVSKÉ ÚDOLÍ — ZADNÍ DOUBICE — VRANÍ VRCH — DOUBICE — DOLNÍ CHŘIBSKÁ

Krásná stezka v okolí Chřibské, kterou si můžete kilometrově přizpůsobit svým aktuálním silám, počasí a tomu, jak se vám zrovna pojede. Celý okruh se pyšní zhruba 55 kilometry. Určitě ale nevynechejte Kyjovské údolí, které vede skrze pískovcové skály a je jedním z nejpoetičtějších míst Českého Švýcarska.

Trasa začíná ve vesnici Chřibská, která je rozdělena na Dolní a Horní Chřibskou. Pokud máte rádi ubytování na místě, kde široko daleko nikdo není, jen ovce, kozy a milí majitelé, určitě se vám bude líbit v penzionu Krásná Samota. Ten se nachází na kopci u vodní nádrže Chřibská, kousek za vesnicí na samotě u lesa. Náš cyklovýlet vede po cyklotrase 211 do vesnice Rybniště. Odtud pokračujte na Široký vrch, na kterém se nachází hned vedle Kočičí skály Karlova vyhlídka, z níž budete mít krásný pohled do širokého okolí. Jakmile se dosyta nabažíte výhledů, vraťte se zpět k rozcestí na trasu 211, až dojedete k silnici směřující z kopce dolů. U rozcestí nad Vápenkou máte dvě varianty. Buď se vydáte po zelené naučné stezce k lomu Vápenka, anebo po červené trase, která pokračuje jako cyklostezka po asfaltové cestě.

Obě varianty vedou do Kamenné Horky, kde se nachází Bohemian Cottage. Třeba budete mít štěstí a potkáte tu přímo paní majitelku během její lekce jógy, na kterou se budete moci přidat. Ať tak či tak, rozhodně po cestě nevynechejte samoobslužný Luční bar. Doplňte energii chlazeným nápojem i něčím malým k snědku a užijte si tento nevšední zážitek. Je to opravdu oáza klidu, navíc s krásným posezením. Až si dostatečně odpočinete, pokračujte směrem na Krásný Buk. Chvilku pojedete po silnici z  kopečka dolů, až se dostanete k Dlouhému Dolu. Od něj je možné si udělat zajížďku na Vlčí Horu, kde je krásná zahrada a prodejna přírodní kosmetiky Nobilis Tilia. V původní staré škole, kde česká bylinková firma sídlí, se nachází také příjemná čajovna s kavárnou. Doporučujeme vyzkoušet pohádkový čokoládový raw dort s ostružinami. Z vyhlídky na Vlčí Hoře pokračujte dolů po modré zpět do Dlouhého Dolu, odkud už je to jen kousek do Kyjovského údolí. Tato romantická cesta vede mezi skalami podél potoka až k hranicím s Německem. Na konci u hraničního mostu v Zadní Doubici pokračujte dál po cyklostezce 3031 do kopce až na Vraní vrch. Odtud už je to stále z kopečka dolů přes malebnou vesničku Doubice až do Dolní Chřibské. Máte-li v žaludku ještě místo, zastavte se na skvělé domácí lívance v restauraci Na Stodolci a pak už hurá zpět do Krásné Samoty.

DOPORUČENÉ UBYTOVÁNÍ A RESTAURACE V LOKALITĚ: Krásná Samota, Vejminek 1843, Bohemian Cottage, Aparthotel Lípa, Na Stodolci

DALŠÍ GASTRONOMIE A ZÁŽITKY: Pivovar Falkenštejn, Nobilis Tilia

JIŽNÍ MORAVA

Doporučená cyklotrasa POUZDŘANY — DOLNÍ VĚSTONICE — PAVLOV  — KLENTNICE — MIKULOV — NOVÝ PŘEROV — NOVOSEDLY — BROD NAD DYJÍ — POUZDŘANY

Oblast kolem Pálavy je snad tou nejkrásnější, kterou na Moravě můžete navštívit. Za hezkého počasí se příjemně projedete na rozmanitých cyklostezkách, užijete si skvělé jídlo, k tomu samozřejmě dobré víno a pohledy na rozsáhlou vodní nádrž Nové Mlýny. Trasa měří zhruba 60 kilometrů, takže doplňujte pravidelně tekutiny, nejen víno!

Na začátek doporučujeme ubytovat se v útulných apartmánech Vinný Tunel, které vás svým designem přenesou spíše na jih Francie než na jih Moravy. Navíc jsou postaveny v malé uličce s názvem Sklepní, což je více než tematické. Jakmile ráno po vydatné snídani sednete do sedel, vydejte se po Moravské vinné cyklostezce kolem Pouzdřanského rybníka. Když dojedete k vodní nádrži Nové Mlýny, pokračujte mírně vlevo po 5174 – Mikulovská podél Strachotínského rybníka přímo až do Strachotína ke kostelu sv. Oldřicha a Metoděje. U kostela zahněte doprava a pozor, teď to nejlepší – cesta vede přímo přes vodní nádrž. Sesedněte tedy raději z kola a v klidu přes nádrž přejděte pešky a užijte si poetický výhled.

Až se dostanete do Dolních Věstonic, minete ubytování Věstonická Moruše. Odtud se vydejte po cyklotrase 5043, dále po Moravské vinné podél nádrže až do Pavlova. Cestou se zastavte v Archeoparku, kde se můžete seznámit s každodenním životem pravěkých lidí. Malou přestávku si dejte ještě ve viničním domě Marināda. Pečou zde snad ty nejlepší kynuté buchty s povidly, snad ještě lepší než od našich babiček. Po občerstvení znovu navažte na cyklostezku Moravská vinná, nebo chcete-li správně Vinařskou naučnou stezku Mikulov, až dojedete do Klentnice, konkrétně do Vinařství Peřina. Z Klentnice je to už pouhých 20 minut do Mikulova, kde se zastavte na oběd. Doporučujeme zajít do Sojka&Spol a na kávu a dort zkuste o pár metrů vedle Bistro KUK. Pokud vás tamní gastronomie nezmůže natolik, abyste se hned vydali na cestu zpět, vyšplhejte ještě na Svatý kopeček, protože výhled na Mikulovsko skutečně stojí za to. Z Mikulova se vydejte po Moravské vinné cyklostezce až do Nového Přerova. Tam můžete navštívit další kouzelné místo DáLe - Jen tak si žít…

Po Moravské vinné stezce pokračujte až do Drnholce a jakmile budete míjet kamennou zeď s okny, zahněte za ní do La Bobul Apartments. Na konci zahrady jsou krásné útulné apartmány a hned vedle bistro, kde si dejte klidně něco malého na zub společně s domácí limonádou. Poté se vydejte zpět do Pouzdřan přes Brod nad Dyjí a znovu podél majestátní vodní nádrže Nové Mlýny.

DOPORUČENÉ UBYTOVÁNÍ A RESTAURACE V LOKALITĚ: Vinný Tunel, Věstonická MorušeDáLe - Jen tak si žít…La Bobul Apartments

DALŠÍ GASTRONOMIE A ZÁŽITKY: Vinařství Peřina, Sojka&Spol, Bistro KUK, Tanzberg

VYSOČINA

Doporučená cyklotrasa NA BĚLISKU — BUCHTŮV KOPEC — SNĚŽNÉ — BLATINY — DRÁTENÍK — MILOVSKÝ RYBNÍK — ZKAMENĚLÝ ZÁMEK — MILOVSKÉ PERNIČKY — ČTYŘI PALICE — NA BĚLISKU

Jestliže jedete na Vysočinu, dopředu se připravte na permanentně kopcovitý ráz krajiny, která ale skutečně stojí za to. Příroda Žďárských vrchů je totiž velmi rozmanitá, místy drsná a větrná, zato upřímně malebná a naštěstí ještě pro spoustu turistů a cyklistů neobjevená.

V malé vesničce Březiny, kde trasa začíná, vás u penzionu Na Bělisku mile potěší okolí, které je plné lesů a luk se stády pasoucích se krav. Jako by se zde zastavil čas. Ticho je příjemné, až meditativní. Majitelé penzionu využili potenciálu tajemného místa a postavili nejen pro děti naučnou stezku Kukyho les, kde se určitě zastavte. Z Březin vede cyklostezka 4338, po které se vydejte směrem na Buchtův kopec, kde se nachází stále funkční radiolokační stanice. Dokonce v ní najdete ubytování, které je s výhledy na okolní kopce nevšedním zážitkem.

Poté pokračujte buď dál po cyklostezce, anebo si zkraťte cestu sjezdem po červené do obce Sněžné. Tuto trasu doporučujeme ale jen zkušeným cyklistům, rozhodně není vhodná pro děti. Ze Sněžného vede cyklotrasa 104. U kostela ale pokračujte po červené a místo cesty po silnici jeďte krásnou cestičkou mezi poli a loukami. Bude vás doprovázet krásný výhled na Blatiny. Dojeďte na Statek a zastavte se v něm na příjemný oběd. Pokud ale ještě nemáte hlad, zajeďte až k Drátenickým skalám, kde najdete malou poetickou dřevěnou chaloupku s restaurací U Koloušků. Po občerstvení pokračujte po zelené kolem Malinské skály až k Milovskému rybníku. Napojte se na cyklotrasu 4022 a zahněte na naučnou stezku, která začíná od mostu přes Svratku a míří pod Čtyři palice přes České Milovy. Naučné tabule vyprávějí Příběh krajiny pod Čtyřmi palicemi – o někdejší slávě zdejší sklárny a o sklářské osadě. Cesta pokračuje dál cyklotrasou 4184 na Zkamenělý zámek, ze kterého pak sjeďte opět dolů po modré přes Milovské Perničky na vyhlídku pod Čtyři Palice. Cesta se blíží ke konci, dejte se už jen po zelené na rozcestí v Pasekách a po cyklotrase 4022 dorazíte do obce Březiny, kde se nachází penzion Na Bělisku. Trasa měří 28 km a zabere vám s přestávkami zhruba čtyři hodiny.

DOPORUČENÉ UBYTOVÁNÍ A RESTAURACE V LOKALITĚ: Roubenka Štěpánka, Na Bělisku, Chalupa Památka, Chalupa Za Humny